Rabu, 7 Jun 2017

ESP : SUMBER PROTEIN TERBAIK



BILA CHE YAN BACA TENTANG PROTEIN

PROTIEN ialah salah satu dari 7 kelas makanan. Selepas Karbohidrat, protein kita selalu sebut yang ke dua bila nak cerita bab nutrisi kan. Protein juga salah satu sumber tenaga. Dalam erti kata lain, protein juga sangat perlu diambil dalam diet seharian.

More than that, protein juga berperanan dalam pembentukan sel. Protein ni makanan kepada sel lah kiranya. Enzim, antibodi, hormon, tu semua protein tau. Pendek kata, protein ni WAJIB lah kita ambil setiap hari. Salah satu cara tak mau sel mati, kena bagi makanan pada sel.

PROTEIN ni molekul besar. Badan kita tak boleh serap protein. Dalam badan kita ada enzim yang bernama PROTEASE UNTUK  kecilkan molekul protein ni, bermula dalam perut. Dari proteon >polipeptida>peptida>asid amino. Kiranya asid amino lah yang akan di serap oleh badan kita di usus kecil (vilus)

ok....sebut pasal asid amino....sebenarnya terdapat lebih kurang 20 jenis asid amino. yang dikategorikan kepada 2  bahagian iaitu:

1) asid amino perlu - ESSENTIAL ASID AMINO (EAA) yang mana tak dapat dihasilkan oleh badan kita dan kita perlu dapatkan sumber dari pemakanan seharian. Antara sumber EAA ialah daging, susus, sayur, buah, bijiran dan kekacang.

2) asid amino tak perlu - Non-Essential asid amino (NEAA). Yang kategori kedua ni, kita bahagikan kepada 2 kumpulan.

a) NEAA biasa iaitu ade 5 jenis bukan bermaksud kita tak perlukan asid amino ini, tapi badan kita boleh menghasilkan asid amino jenis ini sendiri. Canggih gilosss Allah buat tubuh manusia.

b) Asid amino tak perlu, jenis terkondisi- Conditional amino acid-CAA. Yang ini ada 8 jenis. Asid amino jenis ini akan hanya dihasilkan dalam keadaan tertentu.seperti ketika sakit atau stress.

Che yan tertarik dengan fungsi ARGININE salah satu spesis asid amino dalam protien.Cantik nama hihi..macam retis. Arginine ni membantu mengurangkan rintangan insulin dan mengawal paras glukosa. Selain ia dapat dihasilkan oleh badan ia juga boleh didapati dalam sumber makanan seperti kekacang,susu, yogurt, keju....so, saya teringat dekat E.S.P (energizing soy protein) yang hot tu.. sumber protein soya non-GMO tanpa kolesterol!

pastu, baru che yan OOOOOOOOOOO patutla nutritionist sarankan ESP ni diambil oleh pesakit diabetes. bukan takat indeks glisemik rendah (i.g). Indeks gluisemik ni kadar penguraian gula. bila IG tendah maka kita pun lambat rasa lapar. berbalik kepada insulin dan diabetes..

Pesakit diabetes kan biasanya rintangan insulin yang masalah. ARGININE pula bantu kurangkan rintangan insulin. Dalam Esp ade soya. Dalam soya, ada Arginine.

so, kesimpulannya, minumlah E.S.P UNTUK:
1. TAHAN LAPAR
2. SEL CANTIK
3. HASILKAN ARGININE untuk pesakit diabetes..

ok lah....nanti che yan baca lagi dan kongsi lagi ek

sapa yang perlukan soya non GMO bleh rojer che yan....



wssp/tele/msg
013-9117607

fb : ShahizanRahimi

Disclaimer: penulisan ini adalah perkongsian pembacaan dan bukanlah bertujuan mendiagnose sebarang penyakit. semoga bermanfaat

2 ulasan: