Ahad, 5 Ogos 2018

CARA NAK KURUS DAN KEKALKAN BERAT BADAN IDEAL

Assalamualaikum... 

Che Yan selalu dengar rungutan pasal susah sangat nak urus berat badan. Nak kurus. Nak kekalkan berat ideal. Susah katanya. Persoalannya susah sangat ke?

Apa la susah sangat nak mengecik ni?
Maunya tidak, makan macam esok dah takde. Dalam situasi macam tu pulak pakej dengan masalah sembelit. Maka terperamlah najis bertoksid dalam usus lama-lama sehingga mengganggu metabolisma badan.

Ada pulak yang bermasalah, abih jaga dah makan tapi tetap membesar bagai juara. Sebab apa? Metabolisma yang rendah dan cara pemakanan yang katanya dah jaga tu such as amik biskut je tak amik nasi tapi biskut chipsmore 10 keping sekali hadap. Uhukuhuk...payah nak explain nih.

Okey, camnilah jom Che Yan rungkaikan apa masalah sebenar yang di lalui oleh mereka yang inginkan berat badan ideal tapi tak dapat. Mereka yang berusaha kekalkan berat badan tapi terbabas. 

Tak kurang juga yang merancang untuk hamil tapi dek kerana berat badan berlebihan, maka niat tu agak sukar untuk di realisasi ( ye faham dengan izin Allah jua, tapi kita perlu ikhtiar?)

Memula kita perlu faham metabolisme adalah proses badan menukarkan kalori daripada makanan kepada tenaga. Keperluan kalori atau tenaga setiap orang berbeza-beza mengikut gaya hidup masing-masing. Contohnya lelaki dewasa yang aktif yang berusia antara 20-39 tahan dengan seberat 55 kilogram memerlukan 2,530 kalori sehari, manakala wanita dewasa sederhana aktif pula memerlukan 2,000 kalori sehari.

Kalau  kita tak aktif, keperluan tenaga harian adalah jauh lebih rendah. So, kalau aktiviti kita kurang, aktiviti senaman pun jarang-jarang maka jumlah kalori yang perlu di ambil adalah semakin kurang. Kalau ambil lebih juga agak-agak boleh kurus ke?

Dan satu lagi yang perlu kita faham badan kita makanannya adalah nutrien bukan "sampah". Nak dapatkan nutrien perlulah makan dengan betul. Bukan main redah apa adanya sebaliknya kenal pasti nutrien yang perlu masuk ke dalam badan agar badan boleh berfungsi dengan betul. Apabila badan sudah terlatih berfungsi dengan betul maka dia akan menolak sebarang cobaan sampah yang masuk.

Tapi kalau hari-hari dihidangkan dengan "sampah" maka lama kelamaan badan akan kenal pasti itu adalah makanannya. Dari situ terus meneruslah sistem badan tak betul dan tuan punya badan pun kekal murung dengan kepesatan "pengembangannya".

Nak pastikan berat badan yang ideal kita perlu ada satu kitar pemakanan yang sihat dan pastikan kita ambil real food. Tapi dalam masa yang sama real food kita pun bermasalah jugak akibat dari perubahan genetik (GMO) dan penggunaan pestisid.

Maka jalan yang paling mudah dalam menampung kelompangan ialah mengambil suplemen yang selamat, semulajadi dan berkesan. Bagi Che yan, Che Yan suka suggest suplemen by shaklee coz Che Yan dah feel sendiri.

Antara item yang paling basic untuk kurus ialah :

🌿Herbalex
🌿Lecithin
🌿Cinch tea
🌿ESP / cinch shake

Fungsi herbalex

Herbalex








Herbalex yang mengandungi daun senna, kulit pokok buckthorn, likuoris, daun Alfalfa, akar culver, jintan hitam, jintan manis, akar rhubarb dan bunga Mallow biru mampu membantu merangsang pergerakan usus untuk melancarkan proses perkumuhan semulajadi tubuh. Secara tak langsung jika ada masalah sembelit, herbalex memang sangat membantu. Tidaklah usus berkerak dengan najis.

Fungsi lechithin

Lecithin


Yang best pasal lecithin Shaklee ialah ianya diperbuat menggunakan sumber semulajadi iaitu kacang soya. Lecithin ni dikenali sebagai pengemulsi semulajadi yang menguraikan lemak menjadi molekul-molekul kecil untuk penghadaman. Paling penting untuk kita tau bahawa lesithin juga ditukar menjadi asetilkolina di dalam tubuh untuk bantu kekalkan tubuh yang sihat.

Macam mana tu?

Macam ni, lecithin ni ialah bahan larut lemak yang dipanggil fosfolipid yang terdiri daripada kolina dan inositol. N mostly kolina dan inositol yang Che Yan sebut tu memang wujud dalam semua sel hidup. Dua beradik ni merupakan komponen utama sel membran, yang mengawal aliran nutrien ke dalam dan luar sel.

So, lecithin sangat penting untuk pastikan lemak di urai jadi molekul kecil n mudah dihadam. Dalam masa yang sama membantu nutrien dalam makanan kita diserap dengan baik.

Fungsi cinch tea mix

Cinch tea mix








Cinch tea mix ni diperbuat daripada campuran teh hijau, putih dan merah beserta taurina untuk meningkatkan tenaga seharian agar kita sentiasa cergas dan segar. Kita boleh sediakan cinch tea ni sama ada sejuk atau panas. The best part is cinch tea mix ni bebas gluten, tanpa tambahan pengawet, pewarna atau perasa tiruan. Cinch tea ni jugak boleh bantu tingkatkan metabolisma tau. Kalau metabolisma meningkat agak-agak mudah tak nak kurus?

Fungsi ESP / Cinch shake

ESP / Cinch shake






Kedua-duanya dari sumber protien soya Non GMO. Mengandungi glisemik indeks yang rendah. Kalau nak tau tentang glisemik indeks dalam ESP boleh baca sini.
Okeh, sambung balik. Protien soya segera yang ada glisemik indeks rendah akan bantu stabilkan paras gula dalam darah, bantu kekalkan tenaga. Yang paling penting sekali ialah boleh bantu kekalkan rasa kenyang yang lebih lama. So memang sangat bermanfaat untuk mengurangkan berat badan coz kenyang lama n tidak la nak craving itu ini kan. 

Sedikit beza ESP n cinch shake ialah cinch shake ada 3 perisa iaitu choclate, vanilla dan cafe latte. N oso si cinch shake ni ada leusina yang bantu kekalkan otot untuk capai berat badan ideal.

Kat sini Che Yan boleh bagi pilihan yang mana jadi pilihan hati :

Pakej 1

🌷Herbalex
🌷Lecithin
🌷Cinch tea
🌷ESP



Pakej 2

🌷Herbalex
🌷Lecithin
🌷Cinch tea
🌷cinch choclate shake mix


Pakej 3

🌷Herbalex
🌷Lecithin
🌷Cinch tea
🌷Cinch vanilla shake mix


Pakej 4


🌷Herbalex
🌷Lecithin
🌷Cinch tea
🌷Cinch cafe latte shake mix


Kalau korang nak jimat sambil guna produk semulajadi dan berkualiti korang boleh join ahli shaklee. Ala tak sampai rm100 pun. Lepas tu boleh shopping sampai lebam produk Shaklee dengan menikmati harga ahli. Besar kan? Klau korang nak biznes sekalipun boleh Che Yan tunjukkan jalan.

Tak tau macam mana nak jadi ahli?
Bleh rojer Che Yan di :

Blog :
vitaminDhatiku.blogspot.com

FB :

FB page kawasan :

FB page semalaysia :

Whatapp :


1 ulasan:

  1. Betul sekali che Yan ...detox tu ..saangat penting untuk apa saja tujuan .

    BalasPadam